Inbjudan till årsmöte 2014, 18 mars, kl 18.30

Härmed bjuder vi in till Solna- och Sundbybergkretsens årsmöte! Mötet kommer äga rum tisdag den 18 mars 2014, kl 18.30 i Studiefrämjandets lokaler, Korta gatan 9 i Solna. Lokalen precis intill Tunnelbana-stationen ”Vreten”. Gå ut ur stationen, gå till vänster, fortsätt 50 meter framåt så hittar du dit.

Studieframjandet_logotypKretsen bjuder på matiga mackor och dryck samt ett intressant föredrag om Nationalstadsparken. Henrik Waldenström jobbar på Världsnaturfonden/WWF och var med och grundade parken. I hans föredrag pratar han om parkens historik, dess fantastiska naturvärden och den nuvarande situationen. Anmäl dig för årsmötet gärna till Laila Berglund, 070-8975137 eller berglund.laila@gmail.com så att vi kan planera för maten.

Vi är glada att ha dig som medlem i Sveriges största och äldsta natur- och miljöförening. Vi är nu sammanlagt ca 203 000 medlemmar i hela landet och i den lokala föreningen i Solna och Sundbyberg är vi 2 137 stycken.

Genom ditt bidrag och ditt ideella stöd kunde vi även 2013 kämpa för naturskydd i olika ärenden. Till exempel överklagade vi en taxiparkering inom strandskyddat område vid Råstasjön och vann målet! Och genom samarbete med Nätverket Rädda Råstasjön lyckades vi krympa bebyggelseplanerna till en tredjedel. Men vi ska inte sluta förrän Råstasjön blir naturreservat! Passa på att komma den på tisdag den 1 april till en presentation om vårt arbete med att rädda Råstasjön och hur vi kommer överklaga detaljplanen. Vi träffas kl 18.00 på Studiefrämjandets lokaler/Vreten.

Foto under CC-licens: Holger Ellgaard http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hagaparken_h%C3%B6st_2010c.jpg

Men vi har också roliga naturaktiviteter, som t.ex. vårt arbete med Wåhlberga äng i Igelbäckens naturreservat. Den 27 april, kl 11.00 träffas vi på Wåhlberga äng (klicka här för att se på karta) för att kratta bort löv och kvistar. Den 10 augusti, kl 11.00 på Ängens dag träffas vi där igen för att fira ”Skördefest” med lieslåtter, mat och musik. Du kan anmäla dig för båda dessa aktiviteter hos Gudrun Wahlén: 073-0985500 eller gudrun.wahlen@gmail.com

För att få löpande information om våra aktiviteter kolla gärna in på vår hemsida eller gilla oss på Facebook. Och om vi inte har din mejladress kan du anmäla den i Naturskyddsföreningens forum, Naturkontakt under ”Min sida”. Eller så kan du skicka ett mejl till medlem@naturskyddsforeningen.se
På Naturkontakt kan du också delta i riksföreningens diskussioner. T.ex. blir det val av en ny ordförande på riksstämman i juni.

Men kom gärna i kontakt med oss på vårt årsmöte. Vi söker dig som har lust att engagera sig för den värdefulla naturen och miljön i Solna och Sundbyberg! Det krävs inga specialkunskaper, bara ett intresse för att tillsammans med andra arbeta för naturen i våra kommuner. Det viktigaste är naturligtvis att det är kul och att man känner att det man gör har betydelse för naturen och miljön.

Vi ses på årsmötet! 🙂