Årsmöte 20 mars, träffa styrelsen 11 mars, ansök om bidrag för att skapa en äng

Välkommen till Solna- och Sundbybergkretsens årsmöte 2024!

Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg kallar till årsmöte 2024. Årsmötet äger rum onsdag den 20 mars 2024, kl. 18.00 i Ekensbergskyrkan, Parkvägen 1, Solna. Anmäl dig senast den 18 mars till Florian Reitmann – 073-5941 390, f.reitmann@gmail.com – om du vill vara med så att vi kan planera för fika.

På årsmötet kommer vi berätta om vad vi åstadkommit det senaste året och tillsammans med er diskutera framtida utmaningar i Solna och Sundbyberg. Vi väljer även den nya styrelsen och andra ideella uppdrag. Om du klickar på länken för årsmöteshandlingar kan du ta del av vår verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning samt revisionsberättelse för årsmötet samt dagordning.

Träffa Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg och snacka med oss om engagemang!

Vill du engagera dig i din närmiljö och bidra till en mer hållbar värld? Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg arbetar med de lokala frågorna och söker förstärkning! Du kan snacka med ordföranden och valberedningen om vårt arbete den 11 mars kl. 17.00 i Ekensbergskyrkan/Solna.

I vår förening arbetar vi med barn- och ungdomsverksamhet (natursnokarna) samt konkreta aktiviteter som klädbytardagar och naturvårdsinstatser. Men vi behöver också kommunikatörer, naturvårdsexperter, tekniskt kunniga (dagvatten, buller, luftföroreningar etc.), juridiska experter, guider för barn och vuxna och givetvis volontärer spontant vid evenemang.

Om du är intresserad, anmäl dig till vår ordförande Florian Reitmann 073-5941 390, f.reitmann@gmail.com
Eller ring och berätta hur du vill bidra med dina idéer och ditt engagemang. Och bjud gärna in till och dela vårt Facebook-evenemang!

Ansök om bidrag för att skapa en blomsteräng – gynna pollinering och biologisk mångfald!

Biologisk mångfald är en förutsättning för allt liv på jorden. Fungerande ekosystem bidrar till ett stabilt klimat och skyddar mot katastrofer och ger friska miljöer, även i staden. Därför har vår krets startat ett projekt för att skapa blomsterängar där det idag finns artfattiga gräsmattor.

Läs mer här om vårt projekt där du kan ansöka om 1000 kr i bidrag för att skapa en äng på din tomt. Med vårt stöd kan du omvandla gräsmattan och plantera blomsterrabatter med arter från den svenska floran.

Målgruppen är framför allt boende i flerfamiljshus, såväl i bostadsrättsföreningar som hos privata och allmännyttans fastigheter. Vårt projekt bygger på samarbete för att nå ut med information om vårt erbjudande via olika föreningar, nätverk och enskilda personer i Solna och Sundbyberg.

Kontakta våra projektansvariga för att komma i gång eller skicka ett förslag eller idé.  Det är givetvis viktigt att du har fastighetsägarens eller bostadsrättsföreningens medgivande innan du genomför projektet.

Var med och återstarta vår verksamhet med guidningar barn – Natursnokarna!

Hitta en groda, följ ett rävspår eller baka pinnbröd över öppen eld – häng med Natursnokarna! Detta är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Nu vill vi återstarta verksamheten i vår krets och letar efter folk som vill vara med och hjälpa till eller utbilda sig och guida själv för barn och vuxna. Här kan du läsa mer om föreningens natursnoksverksamhet.

Och om du är intresserad kan du kontakta Linda Bell för att få mer information och vår aktuella planering, lindasbell@gmail.com – 070-6270632

Aktiviteter Klimatsmart Bergshamra mars 2024

Vi vill även tipsa om aktiviteter av Klimatsmart Bergshamra denna månad mars. Lär dig bland annat att agitera för klimatet den 15 mars, hur du kan verka för att öka tilliten till demokratin (21 mars) samt lappa och laga-kafé den 27 mars.

Lite längre fram:

Den 20 och 21 april kommer det bli klädbytardagar i Bergshamra skola igen. Och den 4 maj kommer vi ha fagning på Wåhlberga äng och krattar bort löv och kvistar från ängen. Vi kommer göra utskick om detta lite längre fram!