Fagning av Wåhlberga äng den 8 maj kl 11.00-13.00

På söndag den 8 maj är vår krets ute igen och gör en aktiv insats för att bevara vårt kulturlandskap. Som varje år krattar vi bort kvistar, gamla löv och sly på Wåhlberga äng i Igelbäckens naturreservat. Det gör vi för att hålla ängen öppen och göra sensommarens höbärgning så bra som möjlig. Det handlar om en kort och rolig arbetsinsats som tar någon timme.

För mer information och anmälan, hör av dig till Beatrice Posse, possebeatrice@gmail.com, 070-9999 261

Här hittar du Wåhlberga äng på kartan: https://goo.gl/maps/a3M1G

Vi träffas kl 11.00 vid ängen och efter fagningen bjuder vi på fika och mackor. Om du har möjlighet ta gärna med arbetshandskar och egen kratta. Givetvis är barn, vänner och arbetskamrater jättevälkomna! Och bjud gärna in till vårt Facebook-evenemang: https://fb.me/e/4RGp7kjGf

Här är vägbeskrivningen för att ta sig till ängen på egen hand:
Du når området enklast från Överjärva gård. Gå över den blåa bron och sedan till höger mot Dammtorp. Det är en ca 10 min promenad. Om du alternativt kommer från Ulriksdals station, gå bara norrut utmed järnvägen. Ängen ligger på vänster sida om järnvägsspåret.
När du går över Igelbäcken, strax innan Dammtorp svänger du vänster på skogsväg. Hela vägen från Överjärva tar cirka 20 minuter.

Klädbytardag i Ekensbergskyrkan den 14 maj kl 11.00-13.30

Välkommen på nästa klädbytardag på lördag den 14 maj – förnya garderoben miljövänligt tillsammans med Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg och Ekensbergskyrkan, Parkvägen 1 i Solna.
Genom att förlänga livet på kläderna i garderoben minskar vi påverkan på miljön. Bara för att tillverka t.ex. ett par jeans används cirka 10 000 liter vatten och två kilo kemikalier.

Så här går klädbytardagen till:
– Ta med dig max 5 fina, fräscha och rena vuxenplagg. Lämna in plaggen mellan kl 11.00-12.00.
– För varje plagg får du en biljett som du kan byta in mot ett nytt plagg. Du får sedan byta till dig nya plagg mellan kl 12.30-13.30.
– Plagg som ingen väljer skänker vi till Stadsmissionen. Du kommer alltså inte få tillbaka inlämnade kläder.
– Det är givetvis helt gratis att vara med vid klädbytardagen.

Dela gärna vårt Facebook-evenemang och ta med kompisar, familj och arbetskamrater! –https://fb.me/e/1CcVRucgx

Vårkvällsvandring vid Norra Brunnsviken ikväll 29 april samt resa till Gotska Sandön i mitten av juni

Vår medlem Erik Elvers leder en vårkvällsvandring i Bergshamra och upp på Ulriksdalsåsen ikväll (fredag), med start 18.30 från Bergshamra torg. Ingen föranmälan behövs. Backsippor och tibast blommar nu och kan skådas under guidningen.
Erik leder även en resa till Gotska Sandön (nationalpark) i mitten av juni och förmodligen ännu en resa under andra halvan av augusti.
Se för vidare information om dessa evenemang: https://fnsin.nu/pa-gang/
Erik hälsar att Naturskyddsföreningen-medlemmar är mycket välkomna!

One thought on “Fagning av Wåhlberga äng den 8 maj, Klädbytardag 14 maj och Vårkvällvsvandring i Bergshamra ikväll