Natursnokarna

Det finns mycket spännande i naturen! I Naturskyddsföreningens verksamhet Natursnokarna upptäcker barn i åldern  och deras vuxna naturen tillsammans. Dels för att det är så kul, dels för att det får oss att må bra. Men också för att vi ska lära känna och förstå mer om naturen. Vi tror att de som får chans att uppleva och lära sig mer om naturen också blir mer rädda om den.

Hur snokar vi då?
Jo, vi kollar till exempel in vad som händer i en stubbe, följer djurens spår i snön, håller småkrypsrace, spanar in fladdermöss och småfåglar. Vi testar om vi kan hoppa längre än en hare och om vi kan känna igen olika knoppar på träden. Och vi fikar runt många eldar. Aktiviteterna varierar beroende på årstid, vilken ålder det är på barnen och vilka intressen Snokgruppen och ledarna har.

Vem kan snoka?
Alla barn mellan 2-12 år som har med sig en vuxen som är medlem i Naturskyddsföreningen är välkomna. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller snälla granntanten.

Om du vill komma i kontakt med vår barnverksamhet kan du gå med i vår Facebook-grupp eller ringa/mejla Caroline Sjölander Nilsson, carolinesjolander@hotmail.com, 076-94 264 16

Caroline skriver kort om våra höstaktiviteter 2017 så här:

Hej alla sommarsnokar!

Hoppas att ni har en fin sommar och njuter på alla tänkbara sätt. Jag har börjat se över planeringen för höstens snokträffar och dessa datum är de som jag har landat i.

Lördagen den 26 augusti kl 10.30
Söndagen den 22 oktober kl 10.30
Söndagen den 19 november kl 10.30

Jag återkommer närmare med mer information kring dessa träffar.

Nytt för i höst
Då grupper nu under våren har varit en såkallad öppen grupp där vi har haft besök av barn och deras vuxna på relativt spontan basis har jag som önskemål att gruppen from denna höst ska få lite mer struktur och att jag lär känna er lite mer. Det innebär att man anmäler intresse för att vara med i snokarna och jag planerar utefter att er intresseanmälan är gjord. Tanken är alltså att vi genom detta ska få möjlighet att lära känna varandra lite bättre och att vi ska kännas som en grupp. Hoppas att det känns rimligt för er.

Ni som inte redan är det vill jag givetvis uppmuntra till att bli medlemmar i Naturskyddsföreningen. Förutom snokarna har vi en massa roliga aktiviteter och matnyttiga tips på hur vi kan leva lite mer miljövänligt.

Sommarkramar Caroline

Här nedan kan du se några korta berättelser och foton från våra tidigare evenemang:

Den 18 juni letade vi småkryp och byggde drömfångare vid Confidencen i Ulriksdals slottspark som en del av aktiviteterna kring Festivalen O/MODERNT. Ett tiotal barn kom och avslutade dagen med fruktfika!

Den 21 maj hade 11 vuxna och 13 barn en kanondag i solen på Överjärva gård. Ulla Alm från föreningen Kulturlandskaparna visade oss runt på Överjärva. Natursnokarna fick hälsa på gårdens lamm och får samt se grunden till två gamla hus som inte längre står kvar på gården. Vi fikade och avslutade dagen med att bygga vildbihotell.

Söndagen den 12 mars 2017 träffades Natursnokarna i Solna-Sundbyberg för första gången. Ett tiotal barn med sina vuxna kom till Råstasjön, och under guidning av ledaren fick de använda lupp, leta spår i snön, lyssna efter ljud och räkna fåglar. Natursnokarna lekte också lekar och fikade tillsammans i vårsolen.