Natursnokarna

Det finns mycket spännande i naturen! I Naturskyddsföreningens verksamhet Natursnokarna upptäcker barn i åldern  och deras vuxna naturen tillsammans. Dels för att det är så kul, dels för att det får oss att må bra. Men också för att vi ska lära känna och förstå mer om naturen. Vi tror att de som får chans att uppleva och lära sig mer om naturen också blir mer rädda om den.

Hur snokar vi då?
Jo, vi kollar till exempel in vad som händer i en stubbe, följer djurens spår i snön, håller småkrypsrace, spanar in fladdermöss och småfåglar. Vi testar om vi kan hoppa längre än en hare och om vi kan känna igen olika knoppar på träden. Och vi fikar runt många eldar. Aktiviteterna varierar beroende på årstid, vilken ålder det är på barnen och vilka intressen Snokgruppen och ledarna har.

Vem kan snoka?
Alla barn mellan 2-12 år som har med sig en vuxen som är medlem i Naturskyddsföreningen är välkomna. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller snälla granntanten.

Just har vi tyvärr inte möjlighet att ta emot fler deltagare på grund av högt tryck! Om du vill komma i kontakt med vår barnverksamhet och anmäla ditt barn kan du gå med i vår Facebook-grupp eller ringa/mejla Caroline Sjölander Nilsson, carolinesjolander@hotmail.com, 076-94 264 16

Här nedan kan du se några korta berättelser och foton från våra tidigare evenemang:

Den 19 november var temat ”Pippi på natursnokarna”. Trots isande vindar samlades ett tiotal tappra mini-ornitologer och deras vuxna vid Råstasjön i söndags för att spana på fåglar. Barnen lärde sig att känna igen utseende och namn på några vanliga små- och sjöfåglar med hjälp av ett fågelmemo.

Alla fick också göra en egen fågelmatare med hjälp av en återvunnen mjölkkartong, snöre och fågelfrö. Sådana kan man lätt bygga hemma själv och det är kul att få komma nära fåglar i vardagen och hjälpa dem att överleva vintern!

Den 18 juni letade vi småkryp och byggde drömfångare vid Confidencen i Ulriksdals slottspark som en del av aktiviteterna kring Festivalen O/MODERNT. Ett tiotal barn kom och avslutade dagen med fruktfika!

Den 21 maj hade 11 vuxna och 13 barn en kanondag i solen på Överjärva gård. Ulla Alm från föreningen Kulturlandskaparna visade oss runt på Överjärva. Natursnokarna fick hälsa på gårdens lamm och får samt se grunden till två gamla hus som inte längre står kvar på gården. Vi fikade och avslutade dagen med att bygga vildbihotell.

Söndagen den 12 mars 2017 träffades Natursnokarna i Solna-Sundbyberg för första gången. Ett tiotal barn med sina vuxna kom till Råstasjön, och under guidning av ledaren fick de använda lupp, leta spår i snön, lyssna efter ljud och räkna fåglar. Natursnokarna lekte också lekar och fikade tillsammans i vårsolen.