Insektshotell vid Råstasjön med hjälp av företaget Xylem

Sedan förra året har Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg ett samarbete med det multinationella företaget Xylem som också har ett stort kontor i centrala Sundbyberg. Inte långt bort därifrån ligger Råstasjön i Solna. Företaget kontaktade oss för att inom ramen för sitt volontärsprogram göra gemensamma aktiviteter för att utveckla naturvärdena vid Solnas gröna pärla.

Idag har trettio duktiga medarbetare från Xylem satt upp åtta insektshotell runt Råstasjön. Innan dess fick de lyssna på ett spännande och mycket roligt föredrag av Naturskyddsföreningens naturvårdsexpert Isak Isaksson. Isak berättade om varför insektshotell är en viktig och nödvändig åtgärd för att bevara de 270 arter vilda bin och humlor i Sverige som är en elementär del av vårt ekosystem. De anställda fick också bygga egna bihotell av bambus som de kommer att sätta upp hemma. Att bygga ett eget bihotell är mycket enkelt och alla insatser behövs om vi vill bevara den biologiska mångfalden och trygga vår framtida matförsörjning. Fler tips för att bygga olika hotell själv finns också här.

Insektshotellen finansierades genom en gåva av Xylem och förvaltas av Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg. Givetvis kommer vi ha koll på vem som anmäler sig som gäst i våra hotell nästa vår och sommar. En gång till ett stort tack till Xylem och till alla fantastiska volontärer som gjorde detta möjligt!

One thought on “Insektshotell vid Råstasjön med hjälp av företaget Xylem