Naturvårdsinsats vid Lötsjön/Golfängarna tillsammans med Xylem och Sundbybergs stad

Den 10 september ordnade kretsen för tredje gången tillsammans med företaget Xylem en volontärsdag för ett fyrtiotal anställda från ett flertal länder och kontinenter. Första gången tog vi omfattande vattenprover och året därpå satt vi upp numera insektshotell vid Råstasjön. I år gick vi över kommungränsen, till Golfängarna för att i samarbete med Sundbybergs stad bevara och förstärka områdets biologiska mångfald.

Aktiviteten började med en kort introduktion genom kommunens parkarbetare Vilhelm Kroon i de arter som finns och är beroende av Sundbybergs nya naturreservat. Förutom att området är ett mycket viktigt revir både för fiskgjusen och duvhöken så fokuserade han särskilt på hur vildbina behöver blommor i städerna som kompensation för att 99 % av Sveriges ängsmarker har försvunnit.

Sedan fördelades uppgifterna till de olika grupperna. Volontärerna snickrade och satte upp bland annat olika sorts fågelholkar, två stycken holkar för igelkottar samt grävde en äng runt tre stycken nya insektshotell. Materialet och hotellen/holkarna finansierades av vår lokalförening.

Ett flertal volontärer slog de stora och viktiga ängsmarkerna mitt i Golfängarna naturvänligt med lie och blev mycket glada och slutligen lagom utmattade av denna eftermiddagsmotion. Andra grupper plockade skräp i området, tog vattenprover samt rensade längs och i Södra Råstabäcken. En grupp friställde också äldre tallar så att de kan fortsätta få mycket dagsljus och vara hemstad för skalbaggen Reliktbocken samt trädsvampen Talltickan. Bägge är rödlistade arter och finns även vid Råstasjön.

Nästa år kommer vi vara tillbaka och fortsätta detta viktiga samarbete för att bevara och utveckla biologisk mångfald mitt i storstan! Stort tack till Sundbybergs stad, Xylem och alla volontärer för denna roliga insats som kommer göra skillnad!