Ängens dag 5 augusti, spring för Östersjön 16 september, introduktion i miljörätt och klädbytardagen på Sveriges Radio

Slåtterdagen på Wåhlberga äng. Foto: Michelle Kienast

Ängens dag den 5 augusti
Sommaren är här och det är dags att slå gräset på Wåhlberga äng med lieslåtter. Lördag den 5 augusti firar kretsen Solna-Sundbyberg Ängens dag och du kan hjälpa oss att bevara ängens biologiska mångfald och säkerställa att blommorna även nästa år kan ge insekterna näring.

Vi kommer vara på plats mellan kl 11 och 14 och bjuder på fika med smörgås, spelmansmusik och eventuellt nödvändigt regnskydd. Om du aldrig har slagit med lie så kommer vi lära dig snabbt de grundläggande färdigheterna. Det går ganska lätt och kräver inte mycket ansträngning. Ta gärna med barnen och kompisarna!

Tove Holm gör i ordning liarna med hjälp av en slipsten.

Du når området bäst från Överjärva gård. Gå över den blåa bron och sedan till höger mot Dammtorp. Det är en ca 10 min promenad. Om du kommer från väster om Ulriksdals station, gå bara norrut utmed järnvägen. Ängen ligger på vänster sida om järnvägsspåret. När du går över Igelbäcken, strax innan Dammtorp svänger du vänster på skogsvägen. Det är en ca 20 min promenad. Du kan anmäla att du vill träffa en representant av kretsen vid blåa bron vid Överjärva gård och så går vi till ängen tillsammans.
Här kan du också hitta ängen på kartan.

Om du vill vara med kan du anmäla dig hos Tove Holm, 073-943 1925, tovejoanna@gmail.com

Här hittar du även vårt Facebook-evenemang.

Running for shelter i Ursvik, 16 september – spring för Östersjön
Running for shelter är en välgörenhetsstafett vars mål är att hjälpa icke vinstdrivande välgörenhetsorganisationer, stora som små, med att nå sina mål. Varje år väljer de ut en ny organisation att samarbeta med och anordnar en löparstafett där varje lag springer 25 km vardera fördelat på 5 personer.

Hela överskottet från stafetten går oavkortat till vald organisation. 2017 kommer pengarna gå till Naturskyddsföreningens projekt Viva Vatten som bland annat fokuserar på att rädda Östersjön.

Här kan du läsa mer och anmäla ditt lag till och med 24 augusti.

Introduktionen till miljörätt och strandskydd i höst
Miljörättsnätverket i Naturskyddsföreningen och Naturskyddsföreningen Stockholms län ordnar tillsammans med Studiefrämjandet i Stockholms län två heldagsseminarier i miljörätt och strandskydd i höst. Det är en omgång av kurserna som gavs höst 2016.

Utbildningen riktar sig till alla oavsett organisationstillhörighet som engagerar sig för en hållbar stadsplanering eller som vill bevara grönområden och skydda människors hälsa från miljöpåverkan. Datumen är inte spikade, men fyll gärna i under länken vilka dagar som passar dig bäst.

Barn och unga engagerar sig – kretsens klädbytardag uppmärksammas i Sveriges Radio
Programserien ”Sommarlov” i Sveriges Radio P4 har i år fokuserat på miljön. I programmen har barn och unga inspirerat andra med goda exempel på hur man kan engagera sig och kämpa för miljön i vardagen. I ett av programmen berättar våra medlemmar Bernard och Olga Bell, 12 och 14 år, om kretsens välbesökta klädbytardag i Ekensbergskyrkan 1 april. Olga ger också andra konkreta tips på hur man kan ändra små saker som gör stor skillnad för miljön.