Gratis fågelguidningar och Qigong i naturen samt rabatt på konsertbiljetter

Denna vecka äger årets klassiska musikfestival O/Modernt rum i Confidencen, och Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg är sedan några år tillbaka en av festivalens samarbetspartner. Årets tema är ’Johannes Brahms och Nya Banor’.*

Nu på söndag den 18 juni bjuder vi i samband med förmiddagskonserten kl 11.00 på två fågelguidningar samt på en qigonglektion i sköna Ulriksdals slottspark. Alla dessa evenemang är givetvis gratis.

– Kl. 9.30-10.30 och 13.30-14.30 får du utforska floran och fågelsången i slottsparken med biologen Gunnar Lindström från Storstockholms naturguider under en promenad som säkerligen hade inspirerat Brahms själv.

–  Innan konserten kan du även kl. 9.30-10.30 njuta av ett uppfriskande och glädjefyllt qigongpass i slottsparken. Vid qigongen kan du komma i kontakt med naturen och ditt inre lugn. Passet är anpassat speciellt för barn, men alla oavsett ålder får vara med och kommer må bra av de enkla och sköna övningarna.

Anmäl dig gärna till fågelguidningarna och till qigong här.

Vidare finns det möjlighet kl 13.45-15.00 att skapa naturkonst med frottage – en teknik där man använder de effekter man kan skapa genom att överföra strukturerna hos blad, ådrat trä och andra material till papper. Kom till gårdsplanen till höger om Confidencen. Ingen anmälan behövs här.

Att vi är samarbetspartner gör att även Naturskyddsföreningen-medlemmar får gå på konserter under festivalen med 20 % vän-rabatt. Bara uppge rabattkoden ”BRAHMS23” när du bokar biljetterna.

Varmt välkomna!

* År 1853 publicerade Schumann sin berömda essä ’Nya banor’, där han hyllar BRAHMS (1833-1897) som den enda kompositör som ’kan uttrycka tidsandan på ett idealiskt sätt’. Vilken börda att lägga på den unge mannens axlar! Men Brahms levde upp till hypen och återuppfann det förflutna genom att omdefiniera den klassiska musikens rötter, blåsa nytt liv i historiska stilar, öppna upp NYA BANOR – och förekomma O/Modernts filosofi. Festival O/Modernt 2023 hyllar Brahms genom att para ihop hans kammarmusik och symfoniska verk med nya beställningsverk av Albert Schnelzer, Sebastian Fagerlund och Jill Jarman, och uppföra dem i oväntade kombinationer, såsom med rockbandet Nirvana, Henry Purcell och Philip Glass.