Bilder från Ängens dag på Tegelhagens äng

För drygt en vecka sedan gick Ängens dag av stapeln, i år dock på en annan äng än vanligt. Wåhlberga äng, som Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg har skött i några decennier, visade sig redan ha slåttrats tidigare under sommaren. I och med detta fick vi i sista minuten flytta evenemanget till Tegelhagens äng som ligger ett par kilometer norr om Ulriksdals slott. Där samlades tio glada och arbetsvilliga personer och utförde en viktig insats för biologisk mångfald, trots regnet.

Ängar är artrika miljöer som försvinner i takt med att jordbruket rationaliseras och den traditionella skötseln försvinner. I och med detta hotas även de arter som är knutna till ängen, till exempel växter och insekter. Denna ängsyta är särskilt viktig för att gynna det hotade svartpälsbiet som finns i närområdet.

Kristoffer instruerade i lieslåtter och hässjning. Det hässjade (torkade) höet kommer sedan att komma till nytta som djurfoder i vinter. Vår speleman Janne underhöll med dragspelet och höll stämningen på topp även när regnet öste ned. När solen tittade fram passade vi på att njuta fantastiskt gott fika och mackor som Tove och Sara i kretsens styrelse ordnat!

Stort tack till alla som kom och som var inblandade i planeringen och genomförandet! Ett särskilt tack till Kristoffer och övriga på naturvården i Sollentuna kommun som möjliggjorde flytten.

Nästa år fortsätter vi som vanligt med skötseln av Wåhlberga äng, först med fagning under våren och sedan med slåtter på sommaren. Välkomna då!