Lyckad dag vid Confidencen med festivalen O/modernt

Stort tack till alla som kom igår till gratisaktiviteterna runt Confidencen och som vi arrangerade tillsammans med klassiska musikfestivalen O/modernt!

På insektvandringen som leddes av vår styrelsemedlem Victor Eriksson kom det drygt 20 glada och intresserade personer som ställde många bra frågor! Det pratades mycket om biologisk mångfald, jordbruk, variation i landskapet, ängar, ekens historia i Sverige och trädgårdar – allt med fokus på insekter förstås. På grund av det särskilda skogs-/parklandskapet runt Confidencen och Ulriksdal blev det mest fokus på bin och skalbaggar knutna till gamla träd. Besökarna fick uppleva sammantaget några arter av humlor, en del fjärilar samt en tjusig praktbagge.

Samtidigt bjöd vi också på Shinrin Yoku, det vill säga ”japanskt skogsbad” med psykologen och skogsterapisten Petra Ellora Cau Wetterholm från Shinrin Yoku Sweden. Med ”skogsbad” menas en guidad avslappning, terapeutisk återhämtning och läkning genom närvaro och sensorisk kontakt med en levande miljö. Shinrin-Yoku utgör idag en del av den japanska hälsovården och läras alltså också ut i Sverige. En av Petras 25 deltagare beskriver upplevelsen av sin första Shinrin Yoku-vandring så här:

Vi fick bland annat lära oss ta IN skogen med alla våra sinnen, ögon, öron, huden och registrera allt vi såg, kände och hörde. Vi bjöds in att sitta ner och uppleva det som hände runtomkring oss. Vi promenerade extremt långsamt för att på det sättet sätta vårt nervsystem i lugn-tempo. En väldigt lärorik stund för alla tror jag, men framförallt mycket skön stund! Skogsbad till alla tack! Jag är övertygad om att fler skulle uppskatta naturen mer och få mer respekt för den!

Och därefter var det drygt 30 personer som byggde fågelholkar och insektshotell av bambupinnar och virke – lika många vuxna och barn. Stor bygglädje och entusiasm blev det! Och ifall du missade evenemanget respektive inte kunnat bygga på grund av materialet gick snabbt åt så finns det tips om att bygga eget insektshotell här. Tänk också på att rapportera ditt bihotell på Naturskyddsföreningens bi-vänliga karta – bivanlig.nu

En av de på plats byggda holkarna fick slutligen vara kvar i ett träd intill Confidencen. Trädet var lite för högt, men tillsammans klarade vi uppgiften galant (se sista bilden nedan).

En gång till ett stort, stort tack till alla volontärer, alla deltagare och alla som räddar biologisk mångfald genom att sätta upp fågelholkar och insektshotell på hemmaplan! Vi hade verkligen superroligt, och nästa år är vi tillbaka vid Confidencen tillsammans med festivalen O/modernt!