Norra Råstabäcken 30 maj – föreläsning och naturvandring

Exploatering och miljöföroreningar hotar den stadsnära artrika naturen vid Norra Råstabäcken (också kallad Madenbäcken), och som är en omistlig del av den sköra gröna infrastrukturen i våra kommuner.

Naturskyddsföreningen har nyligen engagerat sig emot en anläggning av en återvinningscentral precis intill bäcken, och det finns flera kommande byggplaner i området. Vi kräver att naturen längs bäcken får ett långsiktigt skydd genom att naturreservatet vid Lötsjön/Golfängarna utökas.

Nätverk Ör och Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg bjuder nu in till en föreläsning och naturvandring längs Norra Råstabäcken med professor Magnus Enquist. Vi börjar kl 18.30 i Stadshuset Sundbyberg med föreläsningen och därefter gör vi en kort vandring längs bäcken. Avslutning cirka kl 21.00. Bilden nedan är tagen från en tidigare guidning med samma upplägg och vid samma ställe. Välkomna och sprid gärna Facebook-evenemanget!

Foto: Maria Thiessen