Bilder från fagningen på Wåhlberga äng

I söndags var vi ute på Wåhlberga äng för att kratta bort kvistar och löv så att blommorna och insekterna kan trivas även i år. Ängar är artrika miljöer som försvinner i takt med att jordbruket rationaliseras och den traditionella skötseln försvinner. De få som finns kvar behöver skötas om för att inte förlora de växter och djur som är knutna till dem. Sedan några decennier tillbaka har Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg tagit på sig att rädda denna viktiga del av den biologiska mångfalden.

Vi är särskilt glada över att så många stora och små trotsade den regniga förmiddagen och tog sig dit för att hjälpa till! Allt gick ganska fort och under rasten njöt vi av Lottas och Victors goda mackor samt den värmande vårsolen som fördrev alla moln.

Stort tack till alla som planerade, förberedde och genomförde denna viktiga, årliga insats! Vi ses förhoppningsvis här igen på Ängens dag i början av augusti för att slå ängen med lie!