Medlemsmöte 21 februari, årsmöte 13 mars, guidningar runt Lötsjön-Råstasjön imorgon

Stor uppslutning för Vasalundsparken!

Tack till de tappra miljövänner som trotsade kylan och kom till vår manifestation för att skydda Vasalundsparken i januari. Efter mötet har vi från Naturskyddsföreningen kompletterat vårt yttrande i samrådsskedet med synpunkter i granskningsskedet, där planen nu ligger i processen. I vårt nya yttrande betonar vi återigen parkens omistliga natur- och rekreationsvärden, och vädjar till staden att inte ta naturmark i anspråk för att bredda Dalvägen ytterligare.

Här är artikeln som lokaltidningen Vi i Solna skrev om Vasalundsparken.

Guidningar runt Lötsjön-Råstasjön imorgon 11 februari

Imorgon finns det både en längre och en kortare guidning i vår krets. Med Storstockholms naturguidar tar du dig runt Lötsjön och Råstasjön mellan kl 10 och cirka 12-13.

Fältbiologerna i Stockholm har också satt igång igen med sin barnverksamhet, minifältisarna. Imorgon, från och med kl 13.30 får barn och deras föräldrar deltar i en guidning runt Råstasjön.

Råstasjön och Lötsjön i media

Våra fantastiska sjöar Råsta och Löt har figurerat i flera reportage i media här i början på 2018. SVT Stockholm gjorde ett inslag om kampen för Råstasjön och naturreservatet där Linda kommenterar Naturskyddsföreningens krav på buffertzoner. Inslaget går att titta på här – https://youtu.be/cjvicygBULc

Lokaltidningarna Mitt i Solna och Sundbyberg gjorde ett större uppslag om naturreservaten med titeln: ”Solna och Sumpans egna central park”. Florian guidade reportern och berättade att vi i Naturskyddsföreningen nu kommer att fortsätta kämpa för att utvidga de båda reservaten.

Sveriges Radios program Naturmorgon gjorde också idag en sändning från Råstasjön, bland annat med fågelguiden Gigi Sahlstrand och Solnabon Hasse Ivarsson från Nätverket Rådda Råstasjön.

Think globally, act locally! – Medlemsmöte 21 februari

Vill du engagera dig i din närmiljö och bidra till en mer hållbar värld? Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg arbetar med de lokala frågorna och vi gör skillnad. Råstasjöns unika ekosystem räddades undan exploatering och byggnation tack vare att vi tillsammans med Rädda Råstasjön överklagade Solna stads detaljplaner, och till slut vann mot kommunen i högsta instans.

I vår förening arbetar vi med barn- och ungdomsverksamhet (natursnokarna) samt konkreta aktiviteter som klädbytardagar och naturvårdsinstatser. Men vi behöver också kommunikatörer, naturvårdsexperter, tekniskt kunniga (dagvatten, buller, luftföroreningar etc.), juridiska experter, guider för barn och vuxna och givetvis volontärer spontant vid evenemang.

Om du är intresserad, kontakta vår valberedning eller våra ordföranden Linda och Florian.

Eller kom på vårt medlemsmöte 21 februari kl 18 i Ekensbergskyrkan och bjud in andra intresserade via vårt Facebook-evenemang!

Årsmöte 13 mars

Välkommen till Solna- och Sundbybergkretsens årsmöte! Vi träffas tisdagen den 13/3 kl 18 i Ekensbergskyrkan, Parkvägen 1 i Solna. På årsmötet kommer vi denna gång fokusera på vad vi åstadkommit det senaste året och vilka lokala utmaningar vi ser framför oss. Vi bjuder på mackor och dryck.

Anmäl dig till Laila Berglund, 070-8975 137 eller berglund.laila@gmail.com och bjud gärna in andra miljöintresserade via vårt Facebook-evenemang!

Natursnokarna under våren 2018

Vår natursnoksverksamhet är mycket populär och Caroline Sjölander kommer att hålla i tre tillfällen nu under våren: 11 mars, 15 april och 20 maj (alla tillfällen mellan kl 11.00-13.00).

Om du vill komma i kontakt med vår barnverksamhet och anmäla ditt barn kan du gå med i vår Facebook-grupp eller ringa/mejla Caroline, carolinesjolander@hotmail.com, 076-94 264 16

Mer information hittar du på vår hemsida respektive i verksamhetens Facebook-grupp!

Klädbytardagen 14 april

Snart är det dags igen för Sveriges största klädbytardag då vi byter kläder och bidrar till en ekologiskt och socialt hållbar värld. Den 14 april kommer också lokalföreningen Solna-Sundbyberg ordna ett evenemang. Ta med maximalt 5 plagg! Vi öppnar dörrarna kl 11 och inlämningen pågår till kl 12. Klädbytet pågår mellan kl 12.30 och 13.30.

Kontakta gärna Linda Bell, 070-6270 632 om du vill vara volontär några timmar under dagen! Och bjud gärna in andra till evenemanget via Facebook!