Introduktion i miljörätt den 4 och 19 november

Naturskyddsföreningen Stockholms län ordnar tillsammans med Studiefrämjandet i Stockholms län två seminarier i miljörätt i höst.

Den 4 november hålls en introduktion i lagar och andra rättskällor, domstolsprocessen och hur man läser domar. Vi kommer sedan att fördjupa oss i strandskyddsreglerna och hur man skriver ett överklagande.

Den 19 november fördjupar vi oss i hur man påverkar kommuners detaljplanering. Vi kommer att höra föredrag om planprocessen (alltså att skapa en detaljplan), vad som utgör en miljökonsekvensbeskrivning samt hur en konsult och ideellt engagerade inventerar naturområden. Efteråt ges också här tips och råd om hur man skriver ett överklagande.

Utbildningen riktar sig till alla oavsett organisationstillhörighet som engagerar sig för en hållbar stadsplanering eller som vill bevara grönområden och skydda människors hälsa från miljöpåverkan. För att få bäst förståelse om hur man löser juridiska problem rekommenderas att gå till båda seminarierna, men det är givetvis okej att bara delta vid ett tillfälle.

Utbildningarna kommer att hållas utan avgift bägge tillfällen mellan kl 10 och 16 på Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, Stockholm. Vi bjuder på kaffe, té och varm lunch. Skriv gärna om du vill ha specialkost.

Här kan du anmäla dig till Studiefrämjandet. Om du vill gå bägge seminarierna måste du anmäla dig också till båda två tillfällen.

Bjud gärna in andra miljöengagerade, sprid vårt Facebook-evenemang och anmäl dig snabbt till Studiefrämjandet så att vi kan planera för maten. För frågor kontakta Florian Reitmann, 073-5941 390, f.reitmann@gmail.com