Sundbybergsbor sökes till vår styrelse

Hej Sundbybergare, medlemmar i Naturskyddsföreningen!

Vill du engagera dig i natur- och miljöfrågor och vara med och påverka din närmiljö?
I Naturskyddsföreningen finns många möjligheter att omsätta intresse och engagemang i konkreta aktiviteter, t.ex att gå med i ett nätverk, bilda en arbetsgrupp eller bli natursnoksledare.

Kanske du också har märkt att det byggs mycket i Sundbyberg? Staden är Sveriges till ytan minsta kommun och har de senaste åren toppat länets lista över flest byggstarter såväl i absoluta tal som mätt per 1000 invånare.

Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg är din lokala förening som bland annat bevakar byggplaner och som vill värna stadens naturvärden. Vi tror att det är möjligt och angeläget att kombinera nybyggande med närhet till natur.

Igelbäcken precis öster om E18

Vi vill bevara och utveckla våra större naturområden vid Ursvik och Kymlinge, men även värna våra små gröna andningshål som ligger insprängda mellan bebyggelsen. I kommunens planer finns exempelvis en omfattande exploatering av området runt gamla E18, vilket troligen kommer att ha effekter på området Råsta-Lötsjön och Madenbäcken.

Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg har de senaste åren haft mycket fokus på Solna-området, speciellt Råstasjön, där vi tillsammans med Nätverket Rädda Råstasjön varit framgångsrika i arbetet på att skydda områdets naturvärden.

Men mycket arbete återstår och vi vill gärna ha fler aktiva medlemmar från Sundbyberg.

Är du intresserad av natur- och miljöfrågor och vill vara med i gänget och påverka?
Ta då kontakt med någon i valberedningen så berättar vi mer.

• Gudrun Wahlén
    tel 073-098 55 00   e-post: gudrun.wahlen@gmail.com