Varför har Solna stad sågat ner misteln vid Råstasjön?

Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg nåddes i veckan av beskedet att Solna stad sågat ner den sälg vid Råstasjöns strand som var värd för den fridlysta europeiska misteln (Viscum album). Att arten är fridlyst innebär att det är förbjudet att plocka mistel eller skada dess värdträd. Trädet med Misteln är en fridlyst växt i Sverige, vilket innebär att det är förbjudet att plocka mistel eller skada dess värdträd. I Sverige kan man se mistel bl.a. i Bergianska trädgården i Stockholm, men Naturskyddsföreningen hoppas att vi även i fortsättningen ska kunna se mistlar i naturen.misteln togs bort utan den lagstadgade artskyddsdispensen från länsstyrelsen som krävs enligt lag. Solna har själva på sin Facebooksida hävdat att det hade räckt med en ”anmälan” till länsstyrelsen, vilket alltså inte är korrekt. En dispens söks, och det är inte alls säkert att Solna hade beviljats ett undantag i det här fallet.

dsc_5321_dxo_1Vid frågor från allmänheten har Solna hänvisat till att trädet utgjorde en säkerhetsrisk för människor som rör sig vid sjön. Såvitt Naturskyddsföreningen förstått hade sälgen inte besiktigats av experter, och de anställda som skickats ut för att såga ner trädet hade heller inte på förhand kunskap om att det var värd för en mistel. Svaret på frågan om huruvida sälgen verkligen behövde tas ner kommer vi nu aldrig att få.
Men det står alldeles klart att ansvariga personer på förvaltningen i Solna behöver bättre kunskap om fridlysta växter och deras lagstadgade skydd i artskyddsförordningen. Naturskyddsföreningen Solna-Sundbyberg hjälper gärna till, det är bara för Solna att höra av sig!
Foton: Lars-Ove Löf