Råstasjön får prövningstillstånd i Mark- och miljööverdomstolen

Ett mycket glädjande besked! Naturskyddsföreningen i Solna-Sundyberg, Naturskyddsföreningen i Stockholms län, Världsnaturfonden samt Hyresgästföreningen i Solna har fått prövningstillstånd i Mark- och miljööverdomstolen. Det betyder att domstolen kommer nu fatta ett nytt beslut i ärendet och kan till och med ändra Mark- och miljödomstolens dom och upphäva detaljplanen som skulle förstöra en ovärderlig bit av Solnas mest uppskattade och mest besökta naturområde. Tyvärr så avvisade domstolen alla enskilda boendenas talan.

Häger vid Råstasjön. Foto: Johan Lind

Nu inleds några turer i domstolen med skriftväxling mellan parterna. I Mitt i Solna kan du läsa mer om hur det går till. Vi förväntar oss en slutgiltig dom om några månader. Här kan du läser vårt överklagande till Mark- och miljööverdomstolen.

Tack till alla som hjälpte till att komma dit! Nu ska vi äntligen vinna och rädda Solnas gröna pärla!

PS: Råstasjön uppvaktas även i aktuella Sveriges Natur.

2 thoughts on “Råstasjön får prövningstillstånd i Mark- och miljööverdomstolen

1. Ett stor grattis till Naturskyddsföreningen i Solna-Sundbyberg och ni andra som fått prövningstillstånd i Mark och Miljööverdomstolen.Ett glädjande besked efter allt arbete ni helt ideellt lagt ner på att bevara Råstasjön. Råstasjön ligger mig varmt om hjärtat är uppvuxen vid Filmstaden så nere vid sjön har jag tillbringat många timmar. Mina farföräldrar bodde under många är vid Råstasjön med en härlig sjöutsikt.

2. Ett stort tack Naturakyddsföreningen i Solna och Sundbyberg för att ni överklagade
    till Mark och Miljööverdomstolen! Det resulterade i ett prövningstillstånd vilket inte
    är så lätt att få.