Övriga aktiviteter

Talgoxe_2
Talgoxe

SM I FÅGELHOLKAR 2012
För fjärde året anordnade Naturskyddsföreningen ”SM i fågelholkar” år 2012, i samband med mässan Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan. Klasser i hela Sverige ägnade våren åt att kläcka idéer till kreativa holkar som de sedan byggde. SM-juryn valde ut tio favoriter där sedan mässan Nordiska Trädgårdars besökare fick rösta fram vinnarna av brons-, silver- och guldfågelholken. Klass 1b i Granbackaskolan i Solna vann tredjepriset Bronsholken för sin stilrena skapelse ”Biten”. Tre klasser belönades med naturupplevelse, tårtkalas och medalj.

legoholk
”Biten” – inspirerad av en Legobit

Varför ordnas SM i fågelholkar?
Syftet med SM i fågelholkar är att göra en viktig naturvårdsinsats men det är också ett underbart sätt att komma nära naturen. Det är bostadsbrist i naturen och många fågelarter är beroende av hålträd. I hårt brukade skogar finns inga hålträd alls. Det har skett en radikal minskning av antalet lämpliga boträd i skogen. Idag finns bara 15 procent lövträd i skogslandskapet kvar, mot 40 procent i en naturlig skog. Och lövträden tillåts inte alls bli gamla vilket medför att minskningen av lämpliga hålträd är långt större. Resultatet är en skriande bostadsbrist. Björk, ek, asp och al är exempel på åtråvärda trädslag för bobyggare.

Att sätta upp holkar är en viktig åtgärd som minskar fåglarnas bostadsbrist när skogsbruket har gjort hålträd till en bristvara. Det gynnar inte bara fåglarna utan ger också närkontakt med naturen – något som många barn saknar i dag. Det dessutom är en underbar känsla när fågelungarna är flygfärdiga och vi människor mår bra av fågelsång. Den som sätter upp en holk blir också nyfiken på vem som bosätter sig där. Många fågelarter är dessutom effektiva myggjagare, t ex flugsnappare.

Trippelbild_2_redigerad-2

Uppdaterat: 2013-01-07

ÄNGENS DAG
Kretsen har alltid två fasta aktiviteter (fagning och ängens dag) under våren och sommaren på Wåhlberga äng i Igelbäckens naturskyddsområde. På Ängens dag, i augusti, har vi ”skördefest” och slår gräset med lie. Denna aktivitetet är mycket populär bland medlemmarna men även icke-medlemmar är välkomna. Du kan anmäla dig hos Gudrun Wahlén, 073-0985500 eller gudrun.wahlen@gmail.com om du vill vara med.

AKTIVT MEDLEMSKAP
Som medlem i Naturskyddsföreningen kan du vara med i andra kretsars arbetsgrupper och aktiviteter. I aktivitetskalendern kan du hitta samtliga aktiviteter och evenemang för de lokala kretsarna, Stockholms länsförbund och resten av Sverige. Stockholm- och Söderortskretsen har också ett stort utbud av aktiviteter. Har du egna önskemål om aktiviteter (natursnokar, utflykter, föreläsningar e dyl) och vill bidra – ta kontakt med någon i styrelsen. Vi hjälper gärna till.