Årsmöte 21 mars, Råsunda kyrka + föredrag om biologisk mångfald och folkhälsa

Den 21 mars, kl 18 kommer vi ha årsmöte på Råsunda kyrka, Förrådsgatan 26 i Solna. Där bjuder vi på ett föredrag av Marcus Hedblom, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet, om sambandet mellan biologisk mångfald och människors hälsa.

Foto: Johan Lind

De senaste dagarna har det ifrågasatts av medier och politiker varför vi behöver naturreservat i storstaden. Och bara ett fåtal debattörer ställer frågan om storstadsbon egentligen har behov av närnatur med hög biologisk mångfald. Samtidigt visar forskning alltmer att naturen ökar hälsa och välmående hos människor. Om vi däremot förtätar våra städer leder det till minskade möjligheter att uppleva natur i vår omedelbara närhet med risk för minskad folkhälsa som följd.

Marcus Hedblom kommer ge en översikt av hur förutsättningarna att få uppleva natur och biologisk mångfald ser ut i svenska städer. Han berättar även om resultat och trender i detta nya forskningsfältet som undersöker hur biologisk mångfald påverkar oss människor. Marcus forskning handlar bland annat om huruvida fågelsång kan minska stress samt hur naturen upplevs beroende på kön och ålder.

Bjud gärna in andra att lyssna på föredraget, exempelvis via vårt Facebook-evenemang!

Efter föredraget (ca. kl 19.15) är du välkommen till Solna- och Sundbybergkretsens årsmöte. Vi bjuder på mackor och dryck. Anmäl dig gärna till årsmötet hos Laila Berglund, 070-8975 137, berglund.laila@gmail.com.

Mer om Marcus forskning kan du läsa och höra här:

2 thoughts on “Årsmöte 21 mars, Råsunda kyrka + föredrag om biologisk mångfald och folkhälsa

1. Verkar vara ett mycket intressant föredrag. Vi får hoppas det blir stor uppslutning. Nu när Handelskammaren vill bygga i redan befintliga naturreservat gäller det att jobba på och sprida information kring naturens betydelse för vår hälsa.Har roat mig med att titta på hur grannkommunen Danderyds kommuns kommunalråd har att säga om det häpnadsväckande och helt oacceptabla förslaget från Handelskammaren. Han är inte positiv till förslaget.
    Se länk nedan.

2. Senaste nytt i Vi i Sollentuna.Att komma ut i naturen är befriande säger Sollentunabon Bengt Sundberg som på Järvafältet leder naturvandringar
    I Naturskyddsföreningen och Järvafältets ornitologiska förenings regi med inrikting på fågelskådning.I 20 år har Bengt delat med sig av sina kunskaper under naturvandringarna.Ett engagemang som nyligen genererat honom utmärkelsen Järvafältets hjälte 2016.