Strandskyddsmanifestation på söndag

Strandskyddet är en grundläggande del av allemansrätten och är allvarligt hotat i våra tätorter. Allt fler av våra stränder bebyggs, vilket gör det svårare för befolkningen att nå vattnet och njuta av naturen.

Naturskyddsföreningen anordnar manifestationer för strandskyddet nu på söndagen den 15 november på ett flertal platser i Stockholms län, så också i Solna vid Råstasjön.
Foto: Joakim Östberg - http://raddarastasjon.se/bildgalleri

Foto: Joakim Östberg – http://raddarastasjon.se/bildgalleri

Vi träffas kl 13.00 vid sjöns östra hörn, vid borden nedanför minigolfbanan. Då kommer Hasse Ivarsson från Nätverket Rädda Råstasjön ge oss en fågelguidning runt sjön. Ta med barnen samt, om du har, kikare.

Därefter, ca. kl 14, träffas vi där igen för att fika tillsammans och lyssna på ett kort tal om varför strandskyddet är så viktigt för både naturen och oss människor. Vi bjuder på kaffe, te och kakor.
Bjud gärna in dina vänner och dela vårt Facebook-evenemang!

Solnas svar till Mark- och miljööverdomstolen

Efter vi har fått prövningstillstånd i domstolen var det upp till Solna kommun att bemöta vårt överklagande av detaljplanen för Råstasjön. I veckan kom Solnas svar med en hel del bilagor, framförallt rörande strandskydd, men också att bostäderna skulle behövas för att bygga tunnelbanan till Arenastaden. Vi tycker liksom oppositionen i Kommunfullmäktige att detta inte är något bärkraftigt argument.
Genom Solnas svar har förhandlingen i domstolen tagit en ny vändning och vi kommer givetvis bemöta detta och många andra argument inom de kommande veckorna. Dock kan vi säga redan idag att, om detaljplanen fastställs av domstolen, kommer det bli en ny exploateringsvåg av våra stränder i storstadsområdena.

Foton från Råstasjön har vunnit pris

Jonathan Stenvall, bara 18 år gammal, har utsedds till Nordens unga naturfotograf, bland annat för hans foton från Råstasjöns fina fågelliv. Vi gratulerar honom till priset och är glada över hans fina bilder av Solnas gröna pärla!

2 thoughts on “Strandskyddsmanifestation på söndag, 15:e nov, kl 13 och Solnas svar angående Råstasjön

1. Vilket bra initiativ att bjuda in till en strandskyddmanifestation! Naturskyddsföreningen i Solna och Sundbyberg ni gör ett jätte bra jobb!

2. Lycka till på söndag med strandskyddsmanifestation! Ett mycket bra initiativ
    av Naturskyddsföreningen i Solna och Sundbyberg.