Tre x vatten, Kan man bada i Brunnsviken? Vad betyder vattenkvalitet?

Välkommen till ett första tillfälle av tre med temat vatten. Föreningen Bergshamra för alla och Naturskyddsföreningen i Solna-Sundbyberg kommer att presentera resultatet av de vattenprover vi tagit vid Kafé Sjöstugan samtidigt som vi får lyssna och ställa frågor till experter på området. Sprid gärna inbjudan och skriv ut affischen som PDF.brunnsviken_vatten_151008

Plats: Kafé Sjöstugan 8 oktober kl 19.00 – info@kafesjostugan.sewww.kafesjostugan.se vid Brunnsvikens norra strand, Pipers väg 22 i Solna

I panelen: Per Tholander, limnolog på Solna stad och Lena Kautsky – Professor emirita, inst. för ekologi, miljö och botanik, SU. Lena kommer redogöra för Brunnsvikens vattenkvalitet ur ett historiskt perspektiv. Hon skrev sin doktorsavhandling på Brunnsviken mellan 1970 och 1979, om näringsämnen och algblomingar och den förbättring som skedde när Solna stads avloppsvatten inte längre kom ut i sjön.

Bakgrund:

Under sommaren uppmärksammade medierna att godkända badplatser trots allt kan innehålla farliga ämnen. Det populära Brunnsviksbadet nedanför Frescatiberget har ett vattenkvalitet som klassificeras som utmärkt av ansvariga myndigheter. Men sjöbotten innehåller enligt andra tester höga halter av tungmetaller liksom miljö- och hälsoskadliga industrikemikalier. Många badande Bergshamrabor har uttryckt oro och farhågor kring vattnet. Finns det någon koppling mellan sommarens tidningsrubriker och de miljögifterna som Statens Växtskyddsanstalt lämnade efter sig i närheten av Kafé Sjöstugan? Hur har det sett ut historiskt? Kan det vara farligt att bada? Bör man undvika att nudda botten? Vilka andra miljöproblem finns och/eller har funnits i vattnet? Vilka åtgärder tas?

Välkomna!

3 thoughts on “Hur rent är vattnet i Brunnsviken? – välkommen till Kafé Sjöstugan, 8 oktober, kl 19

1. Instämmer med Intresserad om att det vore önskvärt att ni lägger in information kring Brunnsvikens vatten kvalitet.