Årsmöte, träffa styrelsen, gärdesgårdsbyggarkursen mm.

Kom till vårt årsmöte 19 mars
Välkommen till Solna- och Sundbybergkretsens årsmöte på torsdagen den 19 mars 2015, kl 18.00 i Studiefrämjandets lokaler Korta gatan 9, Solna/Solna strand. Naturskyddsföreningen i Solna och Sundbyberg bjuder på matiga mackor och dryck.
Vi kommer också att få höra ett föredrag om binas betydelse för den biologiska mångfalden. Preben Kristiansen är bihälsokonsulent på biodlarnas riksförbund och kommer även prata om bin i storstaden samt vad som orsakar den tilltagande bidöden. För att komma till mötet anmäl dig gärna till Laila Berglund, 070-8975 137 eller berglund.laila@gmail.com.
Träffa styrelsen 10 mars
Är du ny medlem, eller bara intresserad av att veta lite mer om hur vi i styrelsen jobbar? Vi bjuder även in till fika och diskussion tisdag den 10 mars, kl 18.00 i Naturskyddsföreningens länskansli, Norrbackagatan 80, Stockholm. Vi vill veta vad som berör dig, hur vi tillsammans kan värna vår närnatur samt skapa en hållbar storstadsmiljö. Om du intresserad av att bli aktiv kan du alltid ta kontakt med oss eller vår valberedning.
"Roundpole fence in Estonian Open Air Museum" av Maigi - Eget arbete. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

”Roundpole fence in Estonian Open Air Museum” av Maigi – Eget arbete. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

Lär dig bygga gärdesgård
I år anordnar Studiefrämjandet också en gärdesgårdsbyggarkurs den 24-26 april på Överjärva Gård, Ulriksdal. Anmäl dig för kursen till Ulla Alm, 070-7300 965, ullaalm.biogeo@telia.com. Medlemmar i Naturskyddsföreningen får 500 kr rabatt av kretsen.

Hjälp oss med Wåhlberga äng
Även i år kommer vi ta hand om Wåhlberga äng i Igelbäckens naturreservat. Den 10 maj, kl 11.00 träffas vi på Wåhlberga äng för att kratta bort löv och kvistar. Den 9 augusti, kl 11.00 på Ängens dag träffas vi där igen för att fira ”Skördefest” med lieslåtter, mat och musik. Anmäl dig för båda aktiviteter hos Joachim Åberg: 073-5041 832, joachim.aberg@hotmail.com

Vi räddar Råstasjön
I samband med byggplanerna vid Råstasjön rapporterades också i media om att vi nu har slutfört vår talan inför länsstyrelsen. Länsstyrelsen kommer med ett beslut om Solnas detaljplan ska upphävas om några veckor.
Till slut gläds vi åt att vi med hjälp av Nätverket Rädda Råstasjön vann ett mål i Mark- och miljödomstolen som förklarade att byggbodarna vid Råstasjön måste bort. Även om Solna överklagar domen till nästa instans finns det goda chanser att vi även kommer vinna där. Läs mer här om domen.
Vi ses!
Florian Reitmann