Vi söker engagerade människor! :-)

Vill du vara med och leda Sveriges största miljöorganisation? Vi söker dig som har ett brinnande intresse för miljöfrågor och vill vara med och påverka utvecklingen av en bättre värld. 🙂

I Naturskyddsföreningen i Solna-Sundbyberg arbetar vi med globala miljöfrågor på lokal nivå. Vi sprider kunskap, skapar opinion och upplever naturen. Med kunskap och glädje skapar vi miljövänligare kommuner.

Slåtterdagen på Wåhlberga äng. Foto: Michelle Kienast

Som ledamot ansvarar du tillsammans med oss andra i styrelsen för organisationen och verksamheten. Du sätter dig in i aktuella frågor, deltar på styrelsemöten och tar beslut. Du förväntas också ta på dig delar av det löpande administrativa och organisatoriska arbetet.

Under uppdraget kommer du att lära dig mycket och du har möjlighet att träffa en massa andra engagerade människor i våra kommuner och resten av landet. Naturskyddsföreningen i Solna-Sundbyberg har 2400 medlemmar och är del av den rikstäckande Naturskyddsföreningen, Sveriges största miljöorganisation med kraft att förändra.

Styrelsen träffas på Studiefrämjandet i Solna eller på länskansliet på Norrbackagatan 80 en vardagskväll ca varannan månad. Mellan mötena förväntas du läsa och svara på mejl samt förbereda dig inför nästa möte. Det är självklart ett plus om du också vill driva ett projekt och delta i föreningens övriga arbete och aktiviteter.

Vi söker dig som har ett intresse för natur och miljöfrågor och har viljan och förmågan att samarbeta med andra. Du ska vara eller vilja bli medlem i Naturskyddsföreningen, men det är inte nödvändigt att du bor i Solna eller Sundbyberg. Du behöver inte vara miljöexpert – det viktiga är att du är engagerad och vill vara med och göra skillnad.

Uppdraget är ideellt och utan arvodering. Det är därför viktigt att du upplever arbetet som meningsfullt och självutvecklande. Som ledamot erbjuds du en värdefull möjlighet att delta på Naturskyddsföreningens ledarskapsträffar och utbildningar där du kommer i kontakt med förtroendevalda från våra andra lokalföreningar och andra aktiva.

Har du någon av följande kompetenser? Meddela det gärna i din intresseanmälan!

Kunskap/erfarenhet inom:
– marknadsföring och/eller kommunikation
– opinionsbildning
– ekonomi, juridik eller IT
– föreningsarbete (t.ex. mötesteknik, verksamhetsplanering)
– internationella/lokala miljö- och klimatfrågor
– specialkompetens inom något av områdena: biologi, klimat, trafik, stadsplanering eller avfall.

Vi vill ha din intresseanmälan senast 18 mars. Styrelsens ledamöter väljs av medlemmarna på årsstämman den 19 mars.

Uppdraget löper ett år från slutet av mars 2015. Räkna med att lägga i genomsnitt ca 2 timmar i veckan på uppdraget. En del av arbetet gör du hemma vid datorn, resten gör vi tillsammans på styrelsemöten och eventuella andra möten.

Om du har intresse hör gärna av dig till vår valberedning: Ulla Alm, 070-7300 965 respektive Susanne Asker, 070-8205 726.