Remissvar reviderade detaljplan för del av Arenastaden/Råstasjön

Idag, på sista dagen av granskningen, skickade vi och många andra föreningar ett gemensamt remissvar angående den reviderade detaljplan för bebyggelse vid Råstasjön. Hela remissvaret och samrådsyttrandet från februari 2013 av de nedan anförda föreningarna hittar du bland våra dokument.

”Naturskyddsföreningen i Solna-Sundbyberg, Naturskyddsföreningen Stockholms län, Världsnaturfonden WWF, Förbundet för Ekoparken, Föreningen Rädda Järvafältet, Sveriges Ornitologiska Förening, Stockholms Ornitologiska Förening, Järvafältets Ornitologiska klubb, Fältbiologernas Riksförening, Fältbiologerna Stockholm-Uppland-Gotland, Fältbiologerna Stockholm City.  Sammanfattning

• Undertecknande föreningarna avstyrker den föreslagna bebyggelsen.
  • Råstasjön med omgivningar är ett av Solnas kommuns viktigaste och mest lättillgängliga natur- och rekreationsområden och bör ges skydd som naturreservat.
  • Omgivande naturmark i anslutning till Råstasjön har stor betydelse för djur- och växtliv i området och bör bevaras intakt inom och utanför strandskyddat område.
  • Området bör utvecklas som naturområde och ianspråktagen mark återplanteras.
  • Strandskyddet måste upprätthållas.”