Tisdag 1 april: Hur vi räddar Råstasjön och kommer överklaga de planerade byggnaderna

Först och främst tack till alla som kom till vårt årsmöte! På mötet återvaldes i stort sett styrelsen men den har också fått tre nya suppleanter. Vår verksamhetsberättelse för 2013 finns nu också att läsa på hemsidan.

Studieframjandet_logotypIdag vill jag framförallt påminna om vårt evenemang på tisdag, 1 april, kl 18.00 i Studiefrämjandets lokaler, Korta gatan 9 i Vreten/Solna. Vi kommer berätta om hur vi engagerade oss hittills för Råstasjön och varför det här området är så viktigt för Solna- och Sundbybergbor. Det är samtidigt uppstarten för Nätverket Rädda Råstasjöns juridikgrupp som samlar grunder för att lyckas med vårt kommande överklagande av de planerade byggnaderna. Vi kommer servera enkel fika. Skicka gärna en anmälan till mig – f.reitmann@gmail.com
De kommande dagarna har du också möjlighet att aktivt verka för att rädda Råstasjön. Imorgon, kl 14.00 arrangerar Nätverket en demonstration på Solnaplan, utanför Solna centrum.
På måndag, 31 mars går granskningstiden ut och därefter måste staden bedöma på nytt om det är värt att förstöra Solnas gröna pärla. Skriv gärna ett mejl till kommunen så att den måste bemöta din åsikt! En mall hittar du på nätverkets Facebook-sida.
Och på onsdag, 2 april, kl 18.30 i Solna stadshus kommer nätverket hålla en hearing med kommunpolitikerna för att fråga dem om byggplanerna och varför de inte vill att området ska bli naturreservat.
En annan sak: Som varje vår kommer vår krets den 27 april, kl 11 kratta löv på Wåhlberga äng. Klicka på länken för att få mer information. Kom och hjälp till att bevara en viktig bit biologisk mångfald mitt i fina Igelbäckens naturreservat. Alla kan vara med!
Om du letar efter fler aktiviteter av Naturskyddsföreningen kan du alltid ta en titt på föreningens kalender, på Naturguiderna i Stockholms hemsida eller på Stockholm- och Söderortkretsens programblad.
Och som vi berättade på vårt årsmöte träffade vi en tjänsteman i Sundbyberg för att prata om vad man kan göra med stadskärnan när man gräver ner järnvägen. Så klart vill vi ha en grön kil i stil med Sydkoreas huvudstad Seoul: en fin park med flytande vatten som rensar luften och bidrar till biologisk mångfald respektive invånarnas rekreation. Klicka på länken för att se exempel där man tog bort motorvägar och renaturerade staden.